Frågor & svar
Nyheter

Kemist hjälper entreprenörer i Uppsala

Per Gunnar Bengtsson är sjukhuskemisten som har gjort chefskarriär. Sedan den 1 mars är han vd för Connect Uppsala, som sammanför entreprenörer och tillväxtföretag med kapital och kompetens.
Publicerad: Uppdaterad:

På nytt jobb Hur gick din väg från kemist till vd?
Jag började som sjukhuskemist och arbetade som det i 12 år innan jag gick till Pharmacia. Mitt första chefsjobb var som biträdande forskningschef för diagnostikforskning på LEO Diagnostics, som sedan köptes upp av Pharmacia. År 2000 gick jag över till att jobba med mindre life science-bolag som konsultchef.. Sedan har jag arbetat som projektledare på Connect med ett uppehåll då jag var  regulatory affairs manager på medicinteknikföretaget Maquet Critical Care.

Har du gått någon chefsutbildning?
Jag har gått en executive MBA på Uppsala universitet. På Pharmacia var jag fackordförande och satt som personalrepresentant i styrelsen. Pharmacia bekostade ett antal chefsutbildningar, bland annat ”Pärlan”, en kurs som baseras på gestaltterapi och som går ut på att man lär känna de troll som man bär med sig och lär sig att ta ansvar för dem – att man tar reda på varför man reagerar på ett visst sätt i en viss situation så att man kanske kan förändra det till nästa gång. Att man tar ansvar för de val man gör och de konsekvenser de får.

Varför fick du jobbet på Connect?
Jag har ett enormt stort nätverk. Eftersom jag har arbetat som konsult i många år, så har jag varit tvungen att sälja mina egna och andras tjänster. När man sedan levererar så sprider det sig. Jag har också kvar mitt kontaktnät från tiden på universitetsjukhusen, Pharmacia och senare Maquet Critical Care.

Vilka mål har du satt upp för Connects verksamhet?
Den förre vdn, Staffan Snis, har byggt upp en sund och bra business. Den vill jag behålla och konsolidera så att vi blir en fortsatt naturlig del av innovationssystemet i Uppsala.

Vilka är de viktigaste egenskaperna hos en ledare?
Det viktigaste är att man lyssnar och försöker förstå behoven hos medarbetarna och lyfta fram det som är positivt hos var och en. Att hjälpa människor att göra karriär, även om det kanske innebär att man förlorar en nyckelkompetens. När man är redo, så lyfter man, helt enkelt. Det är också grundläggande att man verkligen förstår den verksamhet som man är satt att leda.