Frågor & svar
Nyheter

Studenter blir entreprenörer

Nu går regeringen från ord till handling och startar spetsutbildningar inom entreprenörskap och innovation vid minst två universitet. Saco studentråd välkomnar det, men vill gå ett steg längre och få in entreprenörskap i alla utbildningar.
Publicerad: Uppdaterad:

Entreprenörskap – Exakt hur utbildningarna kommer att se ut är inte klart. Regeringen ville inte sätta ned foten utan tror att lärosätena själva kan forma en bra modell för hur utbildningarna praktiskt kan se ut, säger högskoleminister Lars Lejonborgs pressekreterare.

Universiteten och högskolorna får själva ansöka om att bedriva utbildningarna. Högskoleverket granskar just nu de ansökningar som kommit in. Totalt satsas 15,3 miljoner kronor 2009 och 2010. Antagningen av studenter beräknas kunna ske första gången höstterminen 2009.

– Idag finns ett antal bra utbildningar inom entreprenörskap, innovation och företagande i Sverige men vår ambition är att få fram ett par utbildningar som når ännu längre. Entreprenörskap är en så avgörande faktor för Sveriges framtid att vi behöver spetsutbildningar på högsta internationella nivå, säger högskoleminister Lars Leijonborg.

Saco studentråd vill se ett entreprenörstänkande över hela linjen
– Vi vill få in entreprenörskap i alla utbildningar. Det kan ske i olika former: kurser som erbjuder entreprenörskap, Career center som har kunskap om hur man startar företag, säger Stina Hamberg ordförande i Saco studentråd, som länge jobbat med att få upp frågan om entreprenörskap på dagordningen.

– Det är synd om det innebär att vissa utbildningsinriktningar inte har tillgång till satsningen. Det borde komma alla studenter till del.

Varför är det så viktigt med entreprenörskap?
– Vi vill se mer kontakter med näringslivet under utbildningen. Entreprenörskap i högre utbildning är en viktig komponent. Det borde vara lika självklart att starta ett eget företag efter examen som att bli anställd.

Är det högskolans uppgift att utbilda entreprenörer?
– Entreprenörskap är något som gynnar alla, då det öppnar upp för ett kreativt tänkande som kan hjälpa akademikern i sitt framtida arbete, oavsett om man blir anställd eller startar eget, säger Stina Hamberg.


Hur arbetar ditt universitet med entreprenörskap och kontakter med näringslivet? Var med och kommentera här på webben.

 

Läs rapporten: Var är alla driftiga akademiker?

Kommentarer

Kommentera