Sofia Gape är biologen som blev "sustainibility leader" för belysning på IKEA of Sweden. I grunden ligger en bred hållbarhetsstrategi som hela företaget jobbar med.
– Med stora volymer når vi ut till många i världen med vår LED-belysning till priser som folk har råd med.
Energibesparingen, och därmed klimatpåverkan, är betydande. LED-lampan, som inte ska förväxlas med lågenergilampan som innehåller kvicksilver, drar 85 procent mindre energi än en glödlampa med samma ljusstyrka och varar upp till 25 gånger längre.
Vilken är din roll?
– Jag ger support till mina kollegor i hållbarhetsfrågor under produktutvecklingen här i Älmhult. Jag har även en strategisk roll och blickar framåt i frågor om allt från materialval till hur vi kan få en mer hållbar leverantörskedja.
Hon berättar att även ljuskänslan kan styras hos LED-belysning.
– I Norden vill vi gärna ha varmvitt ljus, medan Asien och södra Europa föredrar kallare ljus.
Men för Sofia Gape är energieffektiviteten i fokus.
– LED-tekniken blir effektivare hela tiden där man får ut mer ljus (lumen) per watt (effekt).
Hållbarhet går som en grön tråd genom företaget, med mål att vara självförsörjande på förnybar energi genom att producera egen energi. Därför har Ikea egna vindkraftverk och solpaneler, och hela tiden byggs det nya.
Kanske du har lagt märke till solpanelerna som finns på flera av varuhusen världen över?
Sofia Gape
Jobb: Sustainibility leader på produktutvecklingsbolaget IKEA of Sweden AB i Älmhult.
Utbildning: Naturvårdsbiolog.
Bäst med jobbet: Möjligheten att kunna påverka. Små förbättringar ger ett stort genomslag med stora volymer.
Favoritprodukt: LEDARE som är en LED-ljuskälla ("glödlampa").
Palle Liljebäck
chefredaktör