Det nya gränslösa arbetslivet ger möjlighet till flexibilitet men ställer också nya krav på dig som chef och ledare. Saco chefsråd har formulerat råd om hur du som chef kan hantera gränslöshet och stress i din arbetsmiljö.
1. Säg nej.
Lär känna dina gränser och säg ifrån när det blir för mycket. Det är bättre att göra färre saker riktigt bra än många halvbra. Lita på dig själv som chef och lyssna inte för mycket på hur andra säger att de gör. Så länge du levererar det som efterfrågas kan du göra på ditt eget sätt.
2. Finns det tydliga mål, ansvarsfördelning och rutiner?
Annars ska du kräva av din arbetsgivare att det tas fram och tydliggörs. Det du har ansvar för, måste du också ha mandat och resurser för. Hur ni arbetar med att ta fram och konkretisera mål kan variera mellan organisationer, men det arbetet måste göras. Det gäller att hitta rätt nivå - detaljstyrning kan också skapa stress.
3. Delegera och prioritera.
Fokusera på chef- och ledarskapet. Kräv administrativt stöd. Det kan vara en känslig fråga och du kan uppfattas som "märkvärdig" om du inte hanterar din administration själv. Men alla vinner på att arbetet organiseras effektivt och kompetensen utnyttjas på bästa sätt. Våga delegera uppgifter till dina medarbetare, och kom ihåg att ge de befogenheter som behövs för att kunna utföra uppgiften. Prioritera dina medarbetare och sätt av tid till samtal med dem.
4. Lägg in pauser.
Ta chansen att ta en långlunch, en sovmorgon, ett träningspass eller en tidig eftermiddag när det går. Ett bra knep är att boka in egen tid i din kalender. Ibland blir det en intensiv arbetsperiod, och det kan också vara stimulerande. Men om det alltid är så, blir arbetsmiljön lidande och du måste säga ifrån. Ju mer du har att göra, desto viktigare är det att fortfarande planera in återhämtning.
5. Stäng av.
Som chef behöver du ibland jobba på kvällar och helger, men inte jämt. Planera in tid när du ska vara helt ledig och försök att stänga av tankarna på jobbet då. Ägna dig gärna åt något annat intresse eller engagemang utanför jobbet.
6. Sovra bland informationen.
Som chef behöver du inte läsa alla mejl. Du behöver absolut inte läsa alla mejl på en gång, ibland löser sig saker av sig själv. Var tydlig mot dina medarbetare vilken information du vill ha och hur du vill ha den presenterad. Be inte bara om underlag, utan även om lösningsförslag. Se också till att ha tydliga riktlinjer för hur ni hanterar mejl. Vem behöver informationen och vems är ansvaret att agera?
7. Använd tekniken – låt den inte styra dig.
Teknik skapar flexibilitet. Det är positivt och ger dig möjlighet att utnyttja resor och väntetider för att jobba. Men glöm inte att bort punkt 5 och 6: stäng av och sovra bland informationen, annars kan tekniken skapa stress.
8. Ha roligt på jobbet.
Ta inte allt på för blodigt allvar, utan lek i vardagen och bejaka lust och glädje. Välj i större utsträckning arbetsuppgifter och människor som ger energi, försök att välja bort det som stjäl energi och som du vet att du går i gång negativt på. Se till att variera arbetsuppgifterna. Byt jobb om det roliga har försvunnit.