Frågor & svar
Nyheter

De härmar naturens fotosyntes

Artificiell fotosyntes kan bli en del av framtidens energipalett. Om forskarna går i hamn med den målinriktade grundforskningen kan vinsterna bli hur stora som helst, både för miljön och investerarna.

Publicerad: Uppdaterad:

Tänk dig att med solenergi skapa ett bränsle som går att lagra. Processen är helt ren och förnybar. Med naturens egen fotosyntes som förebild kan en alkohol bildas, alternativt vätgas.

Ett sådant projekt pågår på Ångströmlaboratoriet i Uppsala.

– Med sol som input testar vi två spår inom det som kallas för artificiell fotosyntes, säger Leif Hammarström, professor i kemisk fysik och gruppledare för det konsortium av universitet och högskolor som är med i projektet.

I dagsläget är ett åttiotal forskare engagerade, varav flertalet på Ångströmlaboratoriet. Med anslag från bland andra Wallenbergstiftelsen, Energimyndigheten och Vetenskapsrådet kan jakten på nya bränslen fortsätta.

– Under mer än ett decennium har vi byggt upp en institution från grunden. Då var vi lite av pionjärer och det största centret i världen för artificiell fotosyntes. Nu finns det runt hundra forskningscentra i hela världen.

Sporrar varandra

Han beskriver det som att de tillsammans lägger pusslet, både i konkurrens och samarbete.

– Vi sporras av varandra för att nå nya framsteg och det stora språnget, som kan utveckla teknologin.

Hur långt har ni kommit?

– På labb har vi visat att det med solenergi går att spjälka vatten till vätgas och syre. Det är en komplex process som vi försöker förstå, det handlar bland annat om att få katalysatorerna att bli effektivare och mer hållbara.

Inom tio år tror han att den första vätgasen ska kunna produceras, dock inte i stor skala.

– Glädjande att de första vätgasbilarna nu finns ute på marknaden och vätgasmackar håller på att byggas ut. I dag finns tre tankställen i Sverige.

Längre räckvidd

Räckvidden är längre än för elbilar och ligger på runt femtio mil för en tankning. Eftersom vätgasen driver en elmotor så blir verkningsgraden nära 100 procent, vilket ska jämföras med bensinmotorn, vars verkningsgrad är max 30 procent.

– Men det handlar inte bara om att producera fordonsbränsle, utan det behövs också energi för till exempel uppvärmning.

Det andra spåret där metanol bildas testas också. I den processen ingår också koldioxid som kan fångas in från atmosfären eller från kraftvärmeverk där koncentrationen är högre.

Palle Liljebäck

chefredaktör

Kommentarer

Kommentera