Frågor & svar
Nyheter

Efter jobbet: Sofia hjälper andra att förstå matematikens språk

Ett stort intresse för matematik och en vilja att hjälpa andra att förstå gjorde att biologen Sofia Lundberg började jobba ideellt.

Publicerad: Uppdaterad:

Klockan är halvsex på måndagskvällen och räknestugan öppnar på Lundellska skolan i Uppsala. Eleverna droppar in efterhand. Några har varit här många gånger förut, medan andra kommer för första gången. De tar en frukt och sätter sig och börjar räkna. En hand sträcks upp i luften och någon av volontärerna kommer fram och börjar reda ut matteproblemet.

– Det kan vara stor skillnad på frågorna, en enklare uppgift från ettan i gymnasiet eller en svårare från tredje året. En del vill ha utmaningar på hög nivå inom matematik eller är nyfikna på hur de kan använda kunskaperna i framtiden, säger biologistudenten Sofia Lundberg.

Hon har arbetat ideellt på Matte-centrum i två år och tycker att det roligaste är kontakten med eleverna och att se en elev lyckas och gå framåt. När det märks att man lyckas förmedla sin kunskap i matematik.

Lirka lite

– Att kunna hjälpa någon som kanske kommer in och är lite sur och uppgiven, men som går ut glad och positiv inför ett väntande matteprov. Ibland kanske man får lirka lite för att komma fram till vad de tycker är svårt eller förklara problemet på flera olika sätt, och kanske går det inte på en kväll.

Alla är välkomna till mattestugorna för att få läxhjälp i matematik. Hit kommer framför allt gymnasieelever, men även elever från nian som vill ha en bra start inför gymnasiet, eller vuxna som läser mattekurser på komvux för att få behörighet att vidareutbilda sig inom naturvetenskap.

– Jag tycker att det är viktigt att alla kan få hjälp. Själv hade jag mycket stöd av mina föräldrar, men det är inte alla som har den möjligheten, eller ekonomiska möjligheter att betala för läxhjälp.

Kärnämne

Hon berättar om hur hon själv halkade efter i matte i högstadiet, trots att hon tyckte att det var det roligaste ämnet, eftersom hon inte fick bra stöd av läraren. Med en ny lärare på gymnasiet gick det bättre.

– Den pedagogiska biten är väldigt viktigt. Jag upplever att matematik är något många har svårt för. Men det är ju ett viktigt kärnämne. Det finns överallt: från att handla i butik till att mäta och bygga ett hus. Jag tror också att matematik övar problemlösningsförmågan och den behövs ju överallt.

Eget vackert språk

I framtiden vill Sofia Lundberg arbeta som gymnasielärare i matematik och biologi, eftersom hon tycker att det är kul att lära ut och förmedla kunskap. Volontärarbetet i räknestugan ger henne möjlighet att öva och utveckla sin pedagogik för att nå ut till så många som möjligt.

– Och att hålla på med matematik och leka med siffror är väldigt kul. Det är som ett eget vackert språk. Just vägen från uppgift till svar tycker jag är fascinerande: att identifiera vad som ska göras, hitta en metod för detta och komma fram till ett svar. Och i matte är svaret antingen rätt eller fel.

 

Sofia Lundberg

Ålder: 24 år.
Bor: I Uppsala.
Utbildning: Läser masterprogram i ekologi och naturvård. Planerar att läsa lärarprogram till hösten.
Familj: Pappa och syster hemma i Värmland.
Läser: Kriminalare och fantasy.
Favoritområde inom matematik: Kombinatorik – till exempel att räkna på hur många olika sätt du kan sortera tio böcker på en hylla.
Länktips för att öva matte: matteboken.se innehåller teori och uppgifter att lösa från grundskolans årskurs 3 till högskolan.

 

Mattecentrum

...är en ideell förening som startade 2008. Den finns i dag i 27 städer och har 108 räknestugor i veckan. Till dessa är alla välkomna, oavsett skola, ålder och kunskapsnivå, för att få läxhjälp eller för att bli stimulerad i sitt matematikintresse. Det behövs ingen föranmälan och det är gratis att delta. Fem tusen elever besöker räknestugorna varje månad och träffar några av Mattecentrums 550 volontärer.

Om du är intresserad av att bli volontär kan du titta på hemsidan mattecentrum.se, om det finns räknestugor på din ort, och kontakta föreningen.

 

Kommentarer

Kommentera